چین و چروک صورت

پوست، سلامت اعضای داخلی و میزان سن افراد را منعکس می‌کند.  این عضو دائما تحت تاثیر استرسورهای محیط مثل اشعه آفتاب، آلودگی‌ هوا، استرس روانی و… است. عوامل هورمونی، اختلال تغذیه، پرخوری و سوءتغذیه، ‌الکل و سیگار و… باعث تخریب سلول‌ها و پروسه‌ی پیری پوست می‌شود.

 چین و چروک صورت معمولاً با پیری و فرآیند طبیعی روند پیری پوست همراه است.  این تغییرات عمدتاً ناشی از کاهش تولید کلاژن و الاستین (پروتئین‌های حمایتی پوست)، کاهش چربی پوست، رطوبت کمتر پوست و فعالیت کمتر عضلات صورت است.  همچنین، افزایش سن انسان موجب تغییرات بسیار زیاد اعضای بدن و سردی و خشکی آنها می‌شود. ابتدا چروک ایجاد شده، بعد پوست شل و افتاده می‌شود.
برخی از نکات کلیدی برای کاهش چین و چروک صورت عبارتند از:
۱٫ مراقبت منظم از پوست: شامل تمیز کردن، مرطوب کردن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست (مانند کرم ضد چروک) برای حفظ سلامت و لطافت پوست است.  استفاده از مواد آرایشی نامناسب و طولانی مدت پیری زودرس پوست می‌دهد.  رطوبت دهنده موضعی، لایه‌های عمقی پوست را رطوبت نمی‌دهد، بلکه دستورات تغذیه‌ای هم مهم است.
۲٫ استفاده از محافظت‌کننده‌های خورشیدی: استفاده از کرم ضد آفتاب با فیلتر UV مناسب و پوشاندن صورت در مقابل تابش مضر آفتاب می‌تواند از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.
۳٫ تغذیه سالم: تغذیه صحیح و متنوع با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها به پوست کمک می‌کند. به خصوص موادی مانند صیفی‌جات و میوه‌ها، آجیل‌ها، گوشت و ماهی که حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند. همچنین تغذیه با شیر، عسل، زرده تخم مرغ، بادام در کاهش روند پیری بدن موثر است. تقویت معده و کبد و رفع یبوست، شربت جلاب طبی کمک کننده است.
۴٫ اجتناب از سیگار و مصرف الکل: سیگار و مصرف الکل می‌تواند فرآیند پیری را تسریع کند و باعث ظهور چین و چروک‌های بیشتر در صورت شود.
۵٫ استفاده از مرطوب کننده‌های پوستی و آنتی اکسیدان‌ها: برخی محصولات ضد چروک حاوی موادی همچون رتینول (ترکیبی از ویتامین A)، آنتی‌اکسیدان‌ها و پپتیدها می‌توانند در کاهش چین و چروک صورت موثر باشند.
 با قلم مو صورت و گردن را با تخم مرغ بپوشانید، ۱۰ دقیقه بماند بعد که خشک شد بشویید و مرطوب کننده سبک استفاده شود، هفته ای یکبار انجام شود.
 استراحت و خواب مفید، مصرف ژل رویال و مالیدن آن، مصرف جوانه گندم و مالیدن جوانه گندمی که در آب خیار رشد کرده باشد.  روغن بادام شیرین و روغن بنفشه جداگانه در یک روز و همچنین ماسک سفیده تخم مرغ روی پوست کمک کننده است.
مصرف غذاهای آب پز و با حرارت کم پخته شده، مرطوب کردن هوای اتاق، نگاهداری گیاهان گلدانی، بخور سرد، پرهیز از قهوه و الکل، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید
مراجعه زود هنگام به متخصص پوست و طب سنتی و طب سوزنی صورت، برای پیشگیری و درمان چروک پوست کمک کننده است‌.  در کلینیک طب سنتی بیمارستان فجر، طب سوزنی برای پیشگیری و درمان چروک پوست با هزینه مناسب انجام می‌شود.

:: ارسال نظر