مضرات قلیان

متأسفانه در بین بیماران عزیزم، افرادی وجود دارند که قلیان مصرف می‌کنند و به اشتباه فکر می‌کنند ضرر ندارد یا ضررش کمتر از سیگار است.  متاسفانه مصرف سیگار و قلیان در بین خانم‌های جامعه رو به افزایش است.  خواهشمندم مطالب زیر را مطالعه کنید و عادت‌های بد و مضر را به مرور زمان کنار بگذارید….
مثلا تصمیم بگیرید تا فروردین عادت بد استعمال سیگار و قلیان را کنار بگذارید…  مطمئن باشید به یاری خدا و با روش‌های طب مکمل و مشاوره حتما میتوانید….
مصرف قلیان می‌تواند آسیب جدی به ریه‌ها وارد کند و عوارض بسیاری از جمله التهاب ریه، کاهش عملکرد ریه و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی مانند برونشیت و آسم را همراه داشته باشد.  افزایش فشار خون یکی از عوارض دیگر مصرف دخانیات از جمله قلیان است. افزایش فشار خون، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند ایسکمی قلبی و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
 دود قلیان ترکیبات بسیاری دارد که بر تنفس و جذب اکسیژن تاثیر بسزایی دارد.  این ترکیبات می‌تواند منجر به کاهش هوارسانی در ریه‌ها، عدم تغذیه اکسیژن به سایر سلول‌ها و باعث التهاب در ریه شود.  مصرف قلیان باعث عوارض التهابی روی دستگاه گوارشی می‌شود، که سوءهاضمه، درد شکم و اختلالات روده را به همراه دارد.
 قلیان حاوی نیکوتین است که منجر به اعتیاد می‌شود، اعتیاد به نیکوتین می‌تواند باعث تأثیرات منفی جسمی روانی شود و همچنین باعث تشدید خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها شود.
با یک بار پک زدن به قلیان ۵۰۰ سی سی دود وارد ریه میشود، در سیگار این میزان ۷۰ سی سی است.  ضرر قلیان معادل ۲ تا ۵ پاکت سیگار است.  نیکوتین هر دو حاوی آمونیاک است و مضر است.
 مویرگهای تغذیه کننده پوست اگر درست کار نکنند چین و چروک و پیری زودرس ایجاد می‌شود. خانمهایی که سیگار یا قلیان می‌کشند باید باچهره زیبا خداحافظی کنند. نیکوتین سیگار و قلیان در خانم‌ها جذب بیشتری دارد.