سنگ کلیه و نحوه درمان

 این بیماری با کاهش فعالیت بدنی و میزان آب بدن در حال افزایش است. هر فرد بر اساس وضعیت مزاج و گوارش نیازمند مصرف مایعات خواهد بود.  علامت تعادل مصرف مایعات رنگ زرد لیمویی ادرار فرد است.
 به تجربه معمولا در افراد گرم و خشک با معده و کبد ضعیف، سنگ کلیه را بیشتر می‌بینیم.
 مبتلایان به سنگ کلیه معمولاً دوره‌های درد شدید، پیچشی و متناوبی را تحمل می‌کنند.  این درد ابتدا در ناحیه پهلوها، پشت و در قسمت پایین دنده‌ها، شروع شده و به‌ تدریج به سمت کشاله ران و ناحیه تناسلی کشیده می‌شود.
 چه عواملی باعث ابتلا به سنگ کلیه می‌شوند؟
 یکی از فاکتورهای مهم در ابتلا به سنگ کلیه، کم‌تحرکی است.
 از دیگر عواملی که باعث ابتلا به سنگ کلیه می‌شوند، مشکلات تغذیه‌ای است.
برای مثال مصرف نمک زیاد در وعده‌های غذایی باعث افزایش دفع ادراری کلسیم می‌شود.
همچنین مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی مانند انواع گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ، احتمال ابتلا به سنگ کلسیمی و اسید اوریکی را افزایش می‌دهد. ️
چه عوامل دیگری باعث ابتلا به سنگ کلیه می‌شوند؟
 یبوست نیز یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع سنگ‌های کلیوی است که زیاد به آن توجه نمی‌شود.  کم شدن حجم ادرار و مصرف اندک میوه‌ها و سبزیجات از دیگر عواملی هستند که نقش مهمی در شکل‌گیری سنگ‌های کلیوی دارند.
 برای پیشگیری از سنگ کلیه توصیه می‌شود افراد مصرف پروتئین‌های حیوانی را به حداقل مورد نیاز کاهش دهند.  جویدن بیشتر غذا، احتمال ایجاد سنگ‌های کلیوی را کاهش می‌دهد. به همین جهت برای پیشگیری از این بیماری افراد باید مواد غذایی را خوب بجوند.  به افراد توصیه می‌شود نسبت به درمان یبوست اقدام کنند.
ضعف در کارکرد معده، می‌تواند سبب بروز سنگ کلیه شود. بنابراین به افراد توصیه می‌شود چنانچه دچار نفخ، درد یا سوزش معده، ترش کردن، احساس سنگینی معده بعد از صرف غذا و …هستند، نسبت به درمان آن اقدام کنند.  افراد باید مصرف برخی میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود افزایش دهند.  از آنجا که در بسیاری از مواقع، تنها با درمان یبوست، سنگ کلیه بیمار هم درمان می‌شود، به افراد توصیه می‌شود نسبت به درمان یبوست اقدام کنند.
چای غلیظ و مصرف زیاد لبنیات برای سنگ کلیه ضرر دارد.
بادکش گرم لغزان کلیه به سمت مثانه، پودر تخم خربزه در سوپ، آب پوست سفید هندوانه، آب کرفس، خربزه کامل با پوست و دانه خرد و در مخلوط کن ریخته در طی روز میل شود.
 دم نوش خار مریم و خارشتر
تمام موارد بالا تحت نظر متخصص طب ایرانی در موارد غیر اورژانس سنگ کلیه می‌تواند کمک کننده باشد.

:: ارسال نظر