راهکار طب سنتی برای درمان کمردرد مزمن

تغییر سبک زندگی انسان‌ها به دلیل پیشرفت فناوری، کمردرد نیز به یکی از بیماری‌های مزمن و رایج در بین مردم تبدیل شده است.
با توجه به شرایط مختلف و ویژه‌ای که منجر به بروز دردهای مزمن می‌شوند، چگونگی مقابله با آنها نیز متفاوت است که در بسیاری از مواقع می‌توان راه مقابله با درد را یافته و به صورت کامل آن را از میان برداشت.

داروی شیمیایی تنها می‌تواند یک یار کمکی در مبارزه با درد باشد و تنها در مواقع لزوم و با کمترین میزان یا دوزی که منجر به کاهش درد می‌شود از داروهای ضد درد بهره گیرید؛ در حالی که گاهی جزء جدایی ناپذیر ما می‌شوند.

ارتباط کمردرد مزمن و اختلال عصب

مطالعات نشان می‌دهد که در ۸۵ درصد موارد بروز کمردرد، پزشکان هیچ گاه موفق به یافتن منشأ اصلی درد نمی‌شوند. درد، زمانی که مزمن می شود اختلالی در سیستم عصبی مرکزی انسان ایجاد می شود. از طرفی مطالعات نشان می‌دهند که مغز افراد دچار دردهای مزمن، از لحاظ ساختاری نیز تفاوت‌هایی با سایر افراد پیدا می‌کند، به این صورت که درد، در گذر زمان سلول‌های عصبی یا همان نورون‌ها را در بخش بافت خاکستری مغز دچار فشردگی می‌کند.
یک تحقیق نشان داد بافت خاکستری مغز افرادی که به مدت بیش از یک سال از کمردرد مزمن رنج می‌برند در برخی از نقاط تا ۱۱ درصد نسبت به سایر افراد دچار کاهش شده بود؛ این تقلیل بافت خاکستری می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در روند فکر کردن، حرکت، خوابیدن و بروز احساسات و عواطف شود.
بخش‌هایی از مغز که در هنگام بروز افسردگی و اضطراب درگیر می‌شوند دقیقاً همان‌هایی هستند که با بروز دردهای مزمن در ارتباطند.

احتمال: شاید به همین دلیل است که احتمال بروز افسردگی در افراد دچار دردهای مزمن افزایش می‌یابد و در هنگام بروز اضطراب و استرس، احساس درد شدیدتر می‌شود.

عوارض استفاده از داروهای ضددرد

اگرچه داروهای ضد درد در ظاهر بی خطر به نظر می‌رسند، اما مصرف بیش از اندازه آن‌ها بدون نسخه و نظر پزشک می‌تواند منجر به ایجاد خطراتی برای سلامت بخش‌های مختلف بدن شود.

نکته: هر چه میزان مصرف داروهای ضد درد افزایش یابد، برای تسکین نیاز به داروهای بیشتری داریم تا درد تقلیل یابد.

درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی

طب سنتی با سرشت و طبیعت انسان سازگار است و از طریق داروهای طبیعی بیماران را درمان می‌کند. بیماری‌هـای عضلانی و اسکلتی به ویژه کمردرد، بیماری‌هـای پوسـتی و همچنـین سایر دردهـا و بیماری‌هـای تنفسـی از شـایع‌ترین بیماری‌هـای مـورد ارزیابی در مطالعات در مورد تعیین اثر حجامت بوده که نتایج به نفـع حجامت در مورد آنها نیز بیش از دیگر بیماری‌ها گزارش شده است.
در مطالعات مختلف حجامت تر و بادکش به عنوان یک روش درمانی برای بیماری‌هایی مانند بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوسـتی بـه عنوان یک مداخله با تأثیر گزارش شده است و بطورکلی حجامت و زالو درمانی و طب سوزنی یک روش درمانی با عوارض جانبی ناچیز است که اگر به صورت تخصصی از آن استفاده شود برتری‌های فراونی نسبت به روش‌های درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد.

کاربرد حجامت و بادکش

حجامت وبادکش یک روش درمانی است که برای بیشتر سنین کاربرد دارد؛ حجامت یک رفتاردرمانی سرپایی، بدون نیاز به تجهیزات بیمارستانی است؛ حجامت و زالودرمانی و طب سوزنی می‌تواند به عنوان جایگزین درمان‌های شیمیایی بیماری‌های سخت و دردهای مزمن را درمان کند.

نکته پایانی

به طور کلی، آماده کردن ذهن و امید به کاهش درد می‌تواند درد را کاهش دهد. در حالی که اگر به کاهش درد باوری نداشته باشید، این درد نه تنها کاهش نیافته بلکه نیاز به درمان وسیع تر داشته و شدت می‌یابد؛ اگر این باور را در خود تقویت کنید، احساس خوشایندی خواهید داشت و روند درمان نتیجه بخش تر خواهد بود.